Сватбената рокля на Елизабет II, която носи тежко проклятие-Снимки
„Не обичам думата мода – тя отминава, но стилът остава: той е като дърво, което се обновява и развива“, казва Коко Шанел. Елизабет II е най-автентичният апологет и прокламатор на фешън философията, популяризирана от световната диктаторка на шика. Неслучайно облеклата на кралицата говорят не по-малко изразително от изискано подбраните й фрази.
Всеки неин тоалет за обществено събитие е емблематичен – напомня, вдъхновява, обяснява, разкрива отношението й към събеседника или народа, събрал се, за да я приветства, коментират британски медии.
От тиарите, шапките и шаловете „Ермес“, до чантите „Лаунър“ и дори чадърите, всичко е детайлно снимано – от деня на раждането є до платинения юбилей. Ето и някои акценти в стила є през годините, коментирани пред Асошиейтед прес от модни редактори, цитирани от БТА.
С памучни или плетени дрешки? Това е въпросът. Още с идването си на белия свят бъдещата владетелка на короната и сърцата на поданиците предизвика дебат, пише Бетан Холт в британския „Телеграф“. Как да изглежда принцесата е тема едва ли не на национален дебат. Колкото и да е изненадващо, майка й, Елизабет Боуз-Лайън, херцогинята на Йорк, й ушива рокличка. Именно съпругата на бъдещия крал Джордж VI отхвърля възможността Лилибет да прилича на „малко гномче“, наконтено с плетива.
Така дамата открива верния отговор, който е валиден и за втората й дъщеря, Маргарет. Двете наследнички дълго време се контят еднакво, дори в тийнейджърските им години. Но Лилибет никога не се е интересувала какво носи, твърди в спомените си бившата є гувернантка Марион Кроуфорд. „Никога не спореше. Мразеше единствено един дълъг и тъмен шлифер“, пише тя в мемоарите си „Малките принцеси“.
След драматичната абдикация на чичо си – крал Едуард VIII, който се отказва от престола заради любовта си към два пъти разведената американка Уолис Симпсън, а бащата на Елизабет е провъзгласен за Джордж VI, тя тотално се превръща във фигурата, която денонощно привлича любопитство и внимание. Норман Хартнел е довереният моделиер на кралското семейство, пише Холт. Той облича и двете принцеси, по онова време на 11 и на 6. Роклите им с малки пелерини са знак за спокойствие и надеждност на монархията.
По време на Втората световна война 18-годишната Елизабет се обучава като механик в британската армия. Това е единственият период, в който тя носи панталони, коментира Холт.
На сватбата си Елизабет е с разкошна феерия, обшита с бели кристали, перли, диаманти, опали, аметисти, в която Норман Хартнел трансформира флоралните мотиви в картината „Пролет“ на Ботичели. Но провокира дипломатическа дискусия, казва Холт. Митниците задържат 10 000 перли от САЩ, а журналистите са уверени, че произходът на коприната е от „националистически“ Китай, а не от „вражеска“ Япония.
Всъщност тя е произведена в Кент и изтъкана в Есекс. Тези дни специалист по градинарство разкри подробности в телевизионното предаване Antiques Roadshow по BBC. Том Дайк показа в ефир кутия с мъртва пеперуда „Bombyx mori“ и нейните яйца, които се използват за създаването на флуидната материя.
„Баба ми отглеждаше копринени буби, от които излезе сатенът с цвят на слонова кост за модела на кралицата. Цялата акция отне седем седмици, а цената на модела беше определена на 30 хиляди лири стерлинги.“, обясни Дайк. През юли 2020-та принцеса Беатрис се омъжва във винтидж рокля на Елизабет II. На сватбата си с италианския аристократ Едуардо Мапели-Моци тя носи рокля на Норман Хартнел от 1967-ма. Беатрис е с тиарата на кралица Мери, с която се венчава и Елизабет. Това е същата онази тиара, която се чупи минути преди церемонията и трябва спешно да бъде поправена от кралския бижутер.
Винаги със снимка на Филип в чантата
Елизабет е фен на ръчно изработените в „Анело и Давид“ обувки, персонализирана чанта „Лаунър“, чиито дръжки са удължени само за нея /с червило, носна кърпа и снимка на принц Филип/, брошки. Винаги е с поли в тартан и каре, рокли точно под коляното, но дължината им се оказва проблем за по-възрастните членове на семейството. През 1952-ра 25-годишната кралица все пак спазва строгия дрескод от времето на Виктория за погребението на баща си.
Малко след като се възкачва на трона, Елизабет Втора се превръща в сензация в Кралския театър. Тя е в рокля в черно и бяло с широки ревери, съчетани с дълги бели ръкавици, тиара и диамантена гривна на едната китка. С тази визия логично попада на страниците на всяко списание и вестник и всички започват да я копират.
Владетелката държи на подчертаната талия и силует тип „молив“. Често може да бъде забелязана с къси ръкави или пък изобщо без ръкави. В първите години на своето управление се увлича по „Диор“ и вдъхновява поданичките. Дори обича експериментите – като смелата многоцветна вечерна рокля през 1999-та за кралското вариететно представление.
В един период заменя емблематичните си шапки с тюрбан.