Театърът опустя: Отиде си Красимир Спасов

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Отиде си Красимир Спасов – доайенът на българската театрална режисура. Той почина на 82 години. Тъжната вест съобщиха от театър „Българска армия“. Поклонението пред него ще се състои на 17 януари, сряда от 12:30 ч. в Ритуална зала на Централните Софийски гробища.

Красимир Спасов е роден на 26 юли 1941 г. във Варна. Завършва „Режисура за драматичен театър“ във ВИТИЗ (НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“). Той се превръща в един от най-значимите театрални режисьори в България. Неговата театрална естетика остава вечна, дори през най-големите промени неговите виждания продължават да са непоклатими и именно за това той се превръща в изключително важна фигура за българския театър.

От 1985 година до днес името му е трайно свързано с театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ“. Тук той поставя едни от най-важните си театрални спектакли. Постановките му „Много шум за нищо“ и „Колко е важно да бъдеш сериозен“ продължават да събират многобройни зрители вече над 25 години. Други негови представления са „Вкус на мед“ от Шийла Дилейни, „Тартюф“ от Молиер, „В полите на Витоша“ от П. К. Яворов, „Албена“ от Йордан Йовков, „Една нощ с теб“ от Майкъл Уелър, „Любов, любов, любов“ от Майк Бартлет. Последната си постановка той поставя именно е Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ “ – „Мизантроп“ от Молиер.

Няма театър в България, в който Красимир Спасов да не е поставял. През годините е осъществил над 100 постановки на пиеси от български, руски, западноевропейски и американски автори, между които: „Дон Жуан или любовта към геометрията“ от М. Фриш, „Обърни се с гняв назад“ от Дж. Осбърн, „Стъклената менажерия“ и „Трамвай Желание“ от Т. Уилиямс, „Заровеното дете“ и „Истинският запад“ от С. Шепард, „Американски бизон“ от Д. Мамет, „Полет над кукувиче гнездо“ от К. Киси, „Любовникът“ и „Лека болка“ от Х. Пинтър, „Танго“ и „Стриптийз“ от Сл. Мрожек, „Двама на люлката“ от У. Гибсън, „Мъртвешки танц“ от А. Стринберг, „Хеда Габлер“ от Х. Ибсен, „Антол“ от А.Шницлер, „Престъпление и наказание“ по Достоевски, „Последните“ и „Васа Железнова“ от М. Горки, „Вуйчо Ваньо“ и „Чайка“ от А. П. Чехов, „Нощта на трибадите“ от П. Енквист, „Емиля Галоти“ от Г. Лесинг, „Солунските съзаклятници“ от Г. Данаилов, „Веселите Унидзорки“, „Мяра за мяра“ и „Много шум за нищо“ от У. Шекспир, „Игра на любовта и случая“ от Пиер Мариво, „Елизабет, кралицата девственицата“ в Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ “.

Неговият талант се разпростира и в киното, където прави дава забележителни филма. За единият от тях, „Забравете този случай“, получава наградата на кинокритиката и награда за най-успешен дебют в киното на Националния кинофестивал през 1984 г. Другият му филм е „О, Господи къде си?“, като и двата са представени в чужбина.

Освен българската сцена, Спасов покорява и международната. Неговите знания, възгледи и невъобразима любов към театъра достигат до Русия, Америка, Македония, Германия, Украйна, Латвия: Театър на Ленинския комсомол, Петербург, Русия – „Краят остава за вас“ (1997) от Георги Данаилов; Театър „Естудио“, Хавана, Куба – „Сако от велур“ (1980) от Станислав Стратиев; Драматичен театър Битоля, Македония – “Стъклената менажерия”(1997); Битоля, Македония – „Васа Железнова“ (1999) от М. Горки; 2001 г. – Битоля, Македония – „Развратникът“ (2001) от Е. Е. Шмит.

Красимир Спасов се превръща в един от най-обичаните преподаватели в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Благодарение на него се раждат изключителни режисьорски поколения, които са основата на театъра в България в наши дни. Той е учител в академията, в театъра и в живота. Неговите истории, знания и опит живеят между театралните стени.

През 2012 г. получава награда на Съюза на артистите в България „Икар“ за „Цялостно творчество“, а през 2021 г. трупата на Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ„ му присъжда награда „Аскеер“ за „Цялостен принос в театралното изкуство“. Носител е и на многобройни международни награди.

[wpdevart_facebook_comment]

Още интересни публикации

error: Content is protected !!