Скандалът се разраства: Топ актьорите и продуценти в България се оказаха крадци и измамници (фрапиращи данни от секретен одитен доклад)
Театрите в Разград и Смолян ли са единствените грешници, след като стана ясна гигантска за размерите на културния сектор далавера с фиктивни назначения, космически заплати, материално стимулиране и ползването на услуги на външни продуцентски къщи?
Аферата започна да се разплика покрай изтеглените на каса огромни суми от диригента Лорис Манукян
Оказва се, че на мушката за различни по вид нарушения са и още редица други институции – Драматично-куклен театър „Константин Величков”-Пазарджик, Драматичен театър „Никола Вапцаров”-Благоевград, Драматичен театър „Адриана Будевска”-Бургас, Драматично-куклен театър „Иван Радоев”-Плевен, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян.
Това става ясно от доклад за извършен одит в посочените институции на звеното за вътрешен одит в Министерство на културата от края на 2023 г., когато министър на културата е Кръстю Кръстев. В него е дадена оценка за отчитането на приходите по Методиката по чл. 23а от Закона за закрила и развитие на културата, разходването на бюджетни средства, сключване на договори и спазване на трудовото законодателство. Обхванат е периодът от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г.
Макар самият доклад да не е публично достъпен и все още да не е изпратен в Министерството на културата, от последвалите действия на Агенцията за държавна финансова инспекция става ясно, че има множество констатирани нарушения и поради тази причина на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция докладът и заключението са изпратени на органите на прокуратурата.
От сайта на АДФИ става ясно, че това се отнася за Драматично-куклен театър „Иван Радоев”-Плевен, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян.
Въпреки констатираните нарушения и в Драматичен театър „Адриана Будевска”-Бургас, правораздавателните органи не са уведомени, тъй като тогавашният директор Борислав Чакринов вече не е сред нас. Той почина от инфаркт преди няколко месеца. Според източник на Lupa.bg, възможата причина Чакринов да получи сърдечен удар, от който да умре, са именно безобразията, които са извършвани в тетаъра. След като станало ясно, че някои от договорите се проверяват, това силно го притеснило.
Директорът на Бургаския театър Борислав Чакринов почина в началото на февруари след сърдечен удар. Според хора от гилдията той е бил сериозно притеснен, след като АДФИ започнали проверки за странните финансови схеми, които вървят
КАКВИ СА НАРУШЕНИЯТА СПОРЕД АДФИ?
Разследваните културни институти са сключвали договори за разпространение на представления с външни продуцентски фирми.
Според хора от бранша схемата на действие в различните културни институции е сходна. Театрите получават готова постановка с много популярни артисти или пък такава, която е изработена на собствената им сцена. Така наречените „мечки” са гаранция за продажба на билети, спектаклите обикалят на турнета, организирани из България от продуцентските къщи, и продават пълни салони. В началото на периода на разследване всички участници в спектакъла са външни на трупата, но след промяната на Методиката за разпределяне на средства по чл.23а от ЗЗРК, се въвежда изискване 50% от участниците да са част от трупата. Така се стига и до сценария с назначенията. За да изпълнят критериите, директорите назначават, а после – когато представлението излезе от програмата – освобождават.
Според хора,които са работили в системата, продуцентите получават прихода от продажба на билети по време на гастролите, а театрите – субсидия от Министерство на културата. До средата на 2023 г. субсидията бе за 1 лв. приход от билет МК да го дотира с 3 лв. Таванът на цена на билет бе 20 лв. Тоест – ако театърът е продал билет на стойност 20 лв., получава одт държавата още 60 лв.
Директорът на театъра в Смолян Румен Бечев вече е арестуван. Той твърди, че е назначил 30 души в трупата по препоръка на Петко Писков – един от мозъците на измамната схема
Тези пари бяха актуализирани от юни 2023 г. и базовият компонент за един лев реализирани приходи от продадени билети на собствени продукти стана – от 3 до 4.50 лв. за драматични спектакли, от 3.50 до 5.50 лв. за куклени спектакли и от 8.50 до 11 лв. за музикален продукт за институции като тази в Разград. Минималните размери на посочените суми се прилагат само в случай при недостиг на утвърдените за целта средства от бюджета на Министерството на културата а съответната година.
Как тези финансови потоци са преразпределяни, така че да избягат от радара на контролните отдели в МК, тепърва ще става ясно. Със сигурност обаче ще изкачат още сериозни суми и нови продуценти, работещи по схемата.
Какво показват публичните данни от проверките на АДФИ?
Бургаският театър, оглавяван от покойния вече Борислав Чакринов, е сключил пет договора за разпространение на представления с компанията „Вива Арте” ООД, по които са отчетени разходи в общ размер 647 945,20 лв. с ДДС (през 2022 г. – 283 103,20 лв., между 1.01. и 30.09.2023 г. – 364 842 лв.) и приход за същите периоди 712 258 лв.
Асен Блатечки и Койна Русева в постановката „Умопомрачение“, продукция на „Вива Арте“ ООД, чрез която също са източвани бюджетни средства
Тези договори са за разпространение и организация на представленията „Лъжата” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова (последните двама са на щат в театъра, за да бъде изпълнена методиката), „Умопомрачение” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Никол Карабинова, Никола Парашкевов (последните трима са на щат в театъра), „Омразна любов” с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Асен Лозанов (последните двама са на щат в театъра), „Ревност. Помниш ли ме?” с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов, Пепа Николова (последните двама са на щат). Най-фрапиращото е, че на всички тези спектакли режисьор е директорът на театъра.
С подписаните договори за „Умопомрачение” и „Омразна любов” и „Ревност” Борислав Чакринов е нарушил закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.
От документи на АДФИ става ясно, че Плевенският театър е даден на прокуратурата на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция. Предмет на разследване са били договорите на театъра с продуцентската компания „Мелпомена груп” ООД за периода от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г. Театралната продуцентска компания е собственост на Светлин Стоилов, сочат данните в Търговския регистър.
От репертоара на театъра става ясно, че спектаклите, реализирани с продуцентската компания, са „Вражалец” от Ст. Л. Костов (режисьор Георги Стоилов, участват Любо Нейков, Станимир Гъмов, Петьо Петков – Шайбата, Албена Павлова, Невена Бозукова), „Благородният испанец” (реж. Асен Блатечки, участват Станимир Гъмов, Румен Угрински, Даниел Пеев/ Петьо Петков- Шайбата, Цветомир Иванов, /Стефан Рядков, Албена Павлова, Невена Бозукова, Жанина Стоилова и Мария Илиева), „Съкровището на Силвестър” (реж. Асен Блатечки, участват Станимир Гъмов, Калин Врачански, Даниел Пеев, Петьо Петков- Шайбата, Стефан Иванов, Цветомир Иванов, Стефан Рядков, Невена Бозукова, Милена Маркова-Маца, Надежда Георгиева и Мария Илиева), „Перфектният домакин” (реж. Лиза Шопова, участват Ирини Жамбонас, Елена Атанасова , Петър Калчев и Явор Борисов).
„Вражалец“ с Любо Нейков е сред топ спектаките на частната компания „Мелпомена груп“ ООД
В програмата на театъра са включени още две заглавия, които са реализирани с външен продуцент. HARLEM SHAKE е моноспектакъл на Ованес Торосян, който е на щат в Плевен (продуцент театър „Реплика”) и „Талант” с режисьор Василена Радева с участието на Александър Алексиев, Стоян Дойчев, Ива Николова, Георги Енчев/Сергей Константинов (последните двама част от трупата на театъра).
Собственикът на една от най-големите продуцентски къщи в театъра – „Мелпомена“, Светлин Стоилов. Компанията върти милиони левове годишен оборот. Оказва се, че голяма част от приходите идват с измамна схема, ощетяваща бюджета
Родопският драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян също е даден на прокуратурата по същия чл. 19 от ЗДФИ. Обект на процесуални действия е договор с продуцентска къща „Ажур Пико”, която е собственост на попупялрния театрален продуцент Кирил Кирилов. От сайта на театъра става ясно, че вероятно става дума за спектакъла „Адски клюки” с режисьор Ивайло Христов и актьори Евгени Будинов (бивш депутат от ГЕРБ), Албена Михайлова и Кирил Ефремов.
Това обаче е само част от сериозния проблем, след като в последните си медийни изяви директорът Румен Бечев призна, че е назначил на щат 30 човека под давление на Петко Писков. Ставало дума за хора, които били ангажирани с турнета на театъра, а Бечев дори не ги познавал.
Според запознати стремглавата кариера на Писков в културните институции е тръгнала от Пазарджишкия театър. След това той е препоръчан и на трупата в Смолян. И двете институции са се сдобили с разработена от разследвания счетоводна програма. Преди това той я е предлагал и на детски градини и на Община Пазарджик.
Собственикът на частната продуцентска къща „Ажур Пико“ Кирил Кирилов
Тепърва се очаква да бъдат публикувани данните на АДФИ за Благоевградския и Пазарджишкия театри. Готов е обаче пълния одитен доклад за театъра в Пазарджик, от който стават ясни стряскащи данни.
Одитът в ДКТ „Константин Величков” е констатирал разходи за разпространение и продажби на билети от външни фирми в размер на 2 038 754 лв. за 2022 г. и 2 366 886 лв. – за 2023 г., а това е близо 90% от всички разходи за външни услуги. Над 4,2 млн. лв. от тях са извършени към 3 юридически лица по 5 сключени договора. Договорите са с „Театър Мелпомена“ ЕООД, „Театър Алвина“ ООД и „Ажур Пико“ ЕООД. Въпреки че сумите надхвърлят 100 000 лв., обществена поръчка не е обявявана.
В документацията липсва информация за обема на свършената работа, нито такава за разходи на разпространителя. Няма доказателства колко е действителният брой и стойност на продадените билети от система за продажби. Част от фактурите надвишават договорената максимална стойност.
Разходите на театъра по договорите значително надвишават от разпространителите суми от продадени билети, а това – отбелязват одиторите, е индиктор за злоупотреба с бюджетни средства.
Парадоксален е фактът, че приходите на ДКТ „Константин Величков“ за 2022 г. са 1 252 179 лв., а разходите – 5 312 198 лв. За период от 1 януари 2023 до 30 септември 2023 г. са 1 314 377 (приходи), 5 084 430 лв. (разходи). Цифрите са категорични към 30 септември 2023 г. по размер на извършените разходи Пазарджишкият театър е втори след Народен театър „Иван Вазов”.
В този период театърът вече се обслужва от Петко Писков, който преди два дни бе задържан във връзка с аферата с фиктивни назначения в театрално-музикалния център в Разград. Там са назначени голям брой хора, нямащи нищо общо нито с театъра, нито с музиката, нито с изкуството или културата. На името на тези хора са издадени дебитни карти, по които ще им се превеждат заплати и ДМС в размери между 25 и 30 000 лева. Те са с едни и същи пинове, за да може после парите от повечето карти да бъдат лесно теглени от един и същи човек. Само за месец бюджетът на тези няколко културни ведомства в страната, а освен разградския театър, в схемата още е например и Смолянският, набъбват от стотина хиляди лева на с по милион отгоре.
Арестуваният Петко Писков е свързващото звено в много от схемите, които са извършвали частни продуценти с ръководството на държавните театри
Одитът в Пазарджик пък доказва, че културният институт е отчел представления, които не са се състояли, но билетите за тях са субсидирани по утвърдената методика. До разминаванията се е стигнало след съпоставка на данните, подадени на контролните органи от ДКТ „Константин Величков“ срещу тези от Сцена „Сълза и смях“.
Пазарджишкият театър е отчел 2425 зрители и приход от 49 259 лв. от непроведени представления. Сумата на нерегламентираната субсидия е 147 777 лв. В същото време има 9 неотчетени спектакъла, които са се играли. Това е индикатор, че приходите от тях не са внесени по сметката на театъра. Одиторите правят правят приблизителни изчисления и посочват, че става дума за 110 000 лв.
Справка показва и движението на назначенията и уволненията в трупата. Към 1 януари 2002 г. има назначени 76 служители, 38 от тях са артистичната част от трупата. Към средата на септември 2023 г. числеността е набъбнала до 90 човека, от които 42-ма са творчески екип. За целия период на одита е отчетено, че са назначени 36 служители, а прекратените правоотношения са 20. Така на практика е подменена около една трета от екипа. Това се случва именно заради временните назначения със срочни договори заради отделни представления, обясняват запознати.
В рамките на периода на одита разходите за заплати са скочили със 17%. Директорът е определял и допълнително материално стимулиране, което се е движело от 100 лв. до 12 000 лв. През март 2023 г. четирима служители са получили общо 18 800 лв. ДМС, а всички останали – общо 31 560 лв. През май двама са получили 21 760 лв., а през авуст – четирима са „отличени” с 22 986 лв.
За периода от 1 януари 2023 г. до 30.09.2023 г. двама актьори, назначени на половин работен ден, чиито имена не са изрично упоменати, са получили допълнителни възнаграждения в размер на 65 340 лв. и 51 281 лв.
Посочените в документите представления, на които продуцентската компания „Ажур Пико” е организирал турнетата, са „Аз, досадникът“ с Мариан Бачев, Александър Кадиев, Тихомир Благоев, Цветана Радушева, Асен Лозанов, Марио Гълъбов, „Докато ти спеше“ с Мариан Бачев, Кирил Ефремов, Деси Бакърджиева, Антоан Петров – Анди, Ева Тепавичарова, Светломир Радев, „Тя, той и още двама-трима“ с участието на Аня Пенчева, Антоан Петров, Кирил Ефремов, Ненчо Илчев и Тихомир Благоев, „Направихте ме на луд“ с Руслан Мъйнов, Мария Сапунджиева, Ненчо Илчев, Кирил Ефремов, Тихомир Благоев, Рада Кайрякова и Павел Иванов; „Спанак с картофи” с Кирил Ефремов, Иво Аръков, Антоан Петров – Анди, „Мъж под чехъл” с Албена Колева, Кирил Ефремов, Тончо Токмакчиев.
Аня Пенчева и Ненчо Илчев в постановката „Тя, той и още двама-трима“. В момента прокуратурата проверява незаконно отпуснатите средства на продуцентската компания „Ажур Пико“ от страна на Пазарджишкия театър
Цифрите наистина са стряскащи на фона на факта, че в много театри в България работната заплата се придържа към средната за България. Години наред финансистите непоколебимо повтарят, че пари в сектора има, но те се разпределят нецелесъобразно и очевидно има условия да се краде. В сферата на спекулата, в артистичните среди се говори, че има хора, които получават официално и не чак толкова пари, с които могат да си купят лъскаво порше. Покрай приноса си в схемата други пътуват за награда на корабни круизи. От сектора са категорични – няма как цялата схема да се е случила без участието отговорни кадри в Министерството на културата.
Тепърва ще излизат данни и за други институции. Индикациите са, че не само театрите са използвали подобни схеми с външни посредници.