Актьори, участващи в „Оръжията и човекът“: В пиесата няма нито дума, унижаваща българина

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Темата на седмицата е това, което се случи в четвъртък пред Народния театър заради постановката „Оръжията и човекът“ на Бърнард Шоу, режисирана от световноизвестния актьор Джон Малкович. Протестиращи срещу постановката, които смятат, че тя е унизителна за българите, се държаха агресивно срещу директора на театъра Васил Василев, актьора Владимир Пенев и аниматора Теодор Ушев.

В крайна сметка постановката се игра пред ограничен кръг хора. На следващия ден отново имаше протест, но вече съпроводен с контрапротест и засилено полицейско присъствие. Постановката се игра пред пълна зала.

Един от актьорите в нея – Стоян Пепеланов, заяви пред bTV, че в пиесата няма нито една дума, нито едно изречение, която да унижава честта и достойнството на българина, честта и паметта на българския войник.

„Тези отвратителни провокации започнаха от юни, без изобщо да знаят за какво става дума“, каза Пепеланов.

Артистът добави, че става дума за една приятна, свежа и весела любовна история във вариант, който е адаптиран от Джон Малкович за нашия театър.

Пепеланов посочи, че актьорите не са били обезкуражени след случилото се пред театъра, но са били малко гневни. Енергията и желанието да изиграят това, което са репетирали, и в което са убедени, обаче е била налице. Възстановяването е дошло след успешното представление пред пълна зала в петък. Имало е дълги аплодисменти – 10-15 мин., както и възторжени възгласи.

Друг от участващите в пиесата – Ненчо Костов, заяви, че с лицата си актьорите защитават това, което са направили, независимо дали е добро или лошо.

„Докато имаше огромна разлика (с протеста – бел.ред.) – ние видяхме онази вечер само актьорите. Никога няма да разберем кои са режисьорите на това нещо. Това за мен е проблемът в цялата ситуация“, заяви Костов и добави, че представлението е щяло да се изиграе и пред един човек.

По някакъв начин това кореспондира с пиесата, която се поставя на сцената на Народния театър, защото в цялото това нещо има един ужасно комичен, колкото и трагичен, но и – защото все пак комедията стои над трагедията – комичен ефект, каза Костов.

От своя страна режисьорът Явор Гърдев заяви, че е видял конфликт, който има характер на пърформънс, от който различни политически и обществени сили тепърва ще опитват да теглят дивидент. Той не открива лошо намерение в текста.

„За мен историческият опит, доброто образование и просвещенските идеали изискват ние да знаем каква е визията за нас в различни епохи“, каза той.

По думите му тази пиеса отпреди 130 г. от гледна точка на своите възгледи е съвсем различна от съвременното положение, но дава историческо познание как се конструира образът за нас в историята.

Гърдев смята, че има граница на нарушаване на човешкото пространство, която трябва да се отстоява от полицията. „Правото на придвижване, на достъп, е нещо, което полицията трябва да обезпечава, независимо от това какви са емоциите около определено нещо. И разбира се агресията върху индивиди“, каза Гърдев.

Актрисата Елена Петрова, която е била в четвъртък пред театъра, заяви, че актьорите са били обиждани с думи като „Еничари“ и „Боклуци“.

Ужаси ме лицето на тези млади хора, които видях. Те живеят сред нас. Огледах се в тях и ги наблюдавах. Това е бъдещото поколение, което трябва да ръководи нашата страна напред. Уплаших се от лицето, което видях. Тези хора излязоха от сенките и се заявиха. Това е функция на всичко, което се случва в държавата – усещането за несправедливост, безнаказаност, за това, че по този начин трябва да търсим правата си. Скандираме за една напълно осакатена, националистична принадлежност, която в случая въобще не беше релевантна, каза Петрова.

Владимир Василев

[wpdevart_facebook_comment]

Още интересни публикации

error: Content is protected !!